EASTMAN GUITARS
MODERN EN PROGRESSIEF OP ALLE JUISTE MANIEREN
Het geheim achter het succes van Eastman Guitars is, grappig genoeg, helemaal geen geheim. Het is eigenlijk best oud nieuws. Eastman Guitars gebruikt geen speciale ontwerpsoftware of innovatieve computergestuurde machines en frezen in de werkplaats. Nee, de apparaten die het merk gebruikt om Eastman-gitaren te bouwen zijn Old-School – getrainde handen en scherp handgereedschap. Op dezelfde manier zoals ze 100 jaar geleden in gitaarbouwateliers werden gebruikt. Dat is precies wat Eastman Guitars zo bijzonder maakt. De ambachtslieden, onder leiding van gitaarbouwmeesters, vervaardigen alle ‘Eastman Guitars’-instrumenten zorgvuldig met de hand uit verouderd klankhout, precies zoals de beroemde Franse en Duits Ateliers voor klassieke instrumenten dat meer dan een eeuw geleden deden. Het resultaat? Werkelijk opmerkelijke en vakkundig ontwikkelde Eastman-gitaren.
Bij KGS nemen we alleen merken in ons assortiment op waar we echt in geloven. Hier alle belangrijke redenen waarom we Eastman-gitaren verkopen:
Als we besluiten dealer te worden van een bepaald merk is dat natuurlijk omdat we geloven dat dit merk geweldige gitaren maakt. Dit geldt ook zeker voor Eastman Guitars. De prijs-kwaliteitverhouding van Eastman-gitaren is ongelofelijk. Ze zien er geweldig uit, voelen geweldig aan en spelen geweldig. Je hoeft ons niet blindelings te geloven, kijk maar eens naar deze review.
Beoordelingen WinkelenDe Eastman thinline elektrische gitaren zijn een geweldig alternatief voor spelers die op zoek zijn naar een 335 stijl instrument zonder hun bankrekening te plunderen.. Met ntro lak afgewerkte gitaren, vintage georiënteerde kleuren en ambachtelijke kwaliteit zijn kenmerkend voor deze serie gitaren. Pickups variëren van Kent Amstrong, Seymour Duncan tot aan Lollar. Kijk eens naar de T386, T486 of de T59/v voor een traditioneel 335 gevoel. Heb je liever een iets kleinere body? Ga dan voor de T484. En als je meer hollow body sound wilt dan is de T64/v misschien jouw ding.
WinkelenNadat hij in 1992 afstudeerde aan Boston University School of Music, richtte een talentvolle fluitist uit Beijing, Qian Ni, Eastman Strings op. In die tijd had Qian nooit gedacht dat in de loop van 25 jaar zijn bedrijf, dat aanvankelijk begon als een importbedrijf voor Chinese violen, altviolen en cello’s en dat hij vanuit de achterbak van zijn auto uitvoerde, zou uitgroeien tot een wereldwijde fabrikant van muziekinstrumenten. Qian begon Eastman Strings met de ambitie zijn collega-musici instrumenten van wereldklasse te kunnen leveren. Hoewel China een gevestigde bron van goedkope instrumenten was, geloofde Qian dat, als zijn thuisland een toekomst in de muziekinstrumentenindustrie wilde hebben, het zijn spel zou moeten verbeteren en instrumenten van hoge kwaliteit zou moeten produceren, vergelijkbaar met de instrumenten die in Europa en de VS gemaakt werden. Gedreven door dit besef ging Qian op zoek naar in het Westen opgeleide vioolbouwers die instrumenten van professionele kwaliteit konden maken en stapte hij over van het zijn van louter importeur naar een fabrikant van zijn eigen instrumenten.
Rond 1994 kreeg Eastman Strings steeds meer voet aan de grond en deed het bedrijf het goed genoeg om een team makers voltijd in dienst te nemen, gevestigd in Beijing. Het succes van Eastman-gitaren is deels te danken aan Qian’s vastberadenheid om instrumenten te produceren met uitsluitend traditionele vioolbouwtechnieken in plaats van te vertrouwen op moderne technologie. Eastman-violen werden gemaakt op werkbanken, met beitels, messen, gutsen en raspen, niet met frezen en gereedschapsmachines. Zelfs vandaag de dag zijn lintzagen het enige moderne gereedschap dat in de werkplaatsen van Eastman Guitars wordt gebruikt. Tegen het einde van de jaren ’90 bleef Eastman Strings groeien en breidde het merk uit met een fabriek voor koffers en een werkplaats voor strijkstokken, naast hun steeds groter wordende vioolproductiefaciliteiten.
Terwijl Eastman belangrijke invloed begon te hebben op de klassieke muziekscene, begon Qian zich te richten op zijn passie voor klassieke jazzgitaarontwerpers, zoals Bob Bennedetto, John D’Angelico, John Monteleone, Claudio Pagelli en James D’Aquisto. Gezien het feit dat
Eastman op dat moment beschikte over een team van deskundige gitaarbouwers met ervaring in het bouwen van ‘carved top’-instrumenten, en over een aanzienlijke koopkracht bij houtleveranciers die toegang hadden tot esdoorn en sparrenhout van hoge kwaliteit, realiseerde Qian zich dat hij zich in de perfecte positie bevond om het bedrijf uit te breiden met de productie van Eastman-gitaren. In 2002 toonde Eastman een paar ongelabelde archtop-prototypes naast de violen op de NAMM show en kreeg verrassend positieve reacties. Gestimuleerd door deze feedback, begon het team meer tijd en middelen te besteden aan de productie van Eastman-gitaren. Na uitgebreid onderzoek naar een serie vintage archtops en het aan boord halen van de Amerikaanse gitaarbouwers Otto D’Ambrosio en Mark Lacey om mee te werken aan de eerste ‘Eastman Guitars’-ontwerpen, ging Eastman Guitars in 2004 officieel van start met de eerste uitvoering Eastman-gitaren, die meteen een groot succes werden.
Als opvolger van de eerste uitvoering traditionele archtops bracht Eastman Guitars een reeks mandolines uit, die gebaseerd waren op Gibson oval- en f-hole-ontwerpen uit het begin van de 20ste eeuw. Deze doorgelichte ontwerpen werden op de betrouwbare ‘Eastman Guitars’-manier geproduceerd, met het gebruik van hetzelfde handgesneden klankhout dat ook te zien was in de archtops met dezelfde hoge kwaliteit. Gezien het indrukwekkende succes van de reeks ‘Eastman Guitars’-archtops, werd deze uitgebreid met een uitvoering elektrische gitaren met gelamineerde constructie, die gebaseerd waren op de populaire ‘ES-335’- en ‘ES-175’-ontwerpen.
Toen Eastman Guitars in 2014 zijn 10-jarig bestaan vierde, was het bedrijf aanzienlijk gegroeid en had het meer dan 250 mensen in dienst die verdeeld waren over twee werkplaatsen die Eastman-gitaren, -violen, -mandolines en andere instrumenten van de vioolfamilie produceerden. Wat indrukwekkend is om op te merken, is dat ondanks de omvang van het bedrijf, Eastman Guitars trouw blijft aan de oorspronkelijke visie van Qian, namelijk om te werken op een strikt traditionele basis met voornamelijk handgereedschap dat wordt gebruikt bij de productie van alle Eastman-gitaren en andere instrumenten die Eastman Guitars produceert.
Ja, de gitaren van Eastman Guitars worden in China gemaakt, maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht over de Chinese productienormen, weerspiegelen de arbeidsomstandigheden van Eastman Guitars die van de VS en Europa. Eastman Guitars is er trots op te kunnen zeggen dat het team uit evenveel vrouwen als mannen bestaat en dat de werknemers zelf kunnen bepalen hoeveel uren ze werken. Eveneens in overeenstemming met Amerikaanse arbeidspraktijken wordt elk lid van het ‘Eastman Guitars’-team opgeleid tot specialist in een bepaalde stap binnen het productieproces van het bedrijf. Dit garandeert dat elke gitaar in elke fase van het proces uitsluitend door specialisten wordt bewerkt, waardoor elke stap de grootst mogelijke aandacht krijgt. De enige elementen in de instrumenten van Eastman Guitars die niet in eigen huis worden gemaakt zijn de Gotoh hardware en de pick-ups. Afhankelijk van het model zijn die van Seymour Duncan, Lollar of Kent Armstrong.
Bij het afwerken wordt op de meeste Eastman gitaren een traditionele nitrocelluloselak gebruikt. Eastman Guitars heeft echter een unieke nieuwe afwerkingsoptie geïntroduceerd op vier van de modellen. Deze nieuwe afwerking, die geheel in lijn is met de traditionele benadering van handgemaakte instrumentenbouw van dit merk, is gebaseerd op het lakproces van antieke instrumenten. Dit proces, dat speciaal voor gitaren is aangepast door Li Hua Rong, de manager van de Eastman Guitars verniswinkel, omvat een traditionele techniek waarbij het instrument eerst met de hand wordt gelakt in een gouden kleur gevolgd door een nieuwe laag rode kleurstof waardoor een vernis ontstaat met een prachtig driedimensionaal diepte-effect. Ten slotte wordt het instrument afgewerkt met een toplaag van schellak, die tot een zacht glanzende afwerking kan worden gepolijst.
De huidige collectie elektrische gitaren van Eastman Guitars bevat de AR-serie traditioneel gesneden en gelamineerde jazzgitaren; een meer esoterische verzameling designer archtops, zoals de Pisano en El Rey; de T-serie gebaseerd op de ‘Gibson ES-335’-familie van archtops met middenblok; de T58, een Gretsch-stijl archtop en de SB-serie ‘solid body’ Les Paul-stijl gitaren.
Eastman AC222CE-OV gitaardemo – Beter en goedkoper dan Taylor?
We zijn hier om je te helpen met alles wat je maar wilt weten over onze Eastman Guitars collectie. We hebben een grote collectie zowel akoestische als elektrische Eastman gitaren. Daarnaast vind je spiksplinternieuwe en gebruikte gitaren. Stuur ons een bericht of bel ons!
Wil je onze Eastman gitaren eens proberen? Boek hier een privé studiosessie in onze winkel. Er gaat niets boven een gitaar in het echt te zien, te voelen, te bespelen en te horen voordat je besluit dat het jouw gitaar gaat worden.
Neem contact op Boek een sessie.
We willen natuurlijk dat je blij bent met het product dat je online bij ons hebt gekocht. Daarom hebben we een retourbeleid waarmee je het product binnen 14 dagen kunt retourneren. Laat het ons zo snel mogelijk weten als je niet geheel tevreden bent met het product. We gaan onze stinkende best doen om te zorgen dat je alsnog een tevreden gitarist wordt. Kijk voor meer informatie op onze pagina ‘verzending, online retourneren, garantie’.
We verzenden je product altijd binnen twee werkdagen nadat we je bestelling hebben ontvangen. We gebruiken deze tijd om ervoor te zorgen dat je nieuwe gitaar, pedaal of versterker in de best mogelijke staat de winkel verlaat. Voor meer informatie kun je onze pagina over ‘verzending, online retourneren en garantie’ raadplegen.
Wanneer je bij ons een nieuw product koopt, heb je twee jaar garantie (zoals vermeld in de Europese richtlijn “Koop & Garantie”). Van het product dat je bij ons koopt, wordt dan ook verwacht dat het bij normaal gebruik gedurende twee jaar vrij is van mankementen. Voor meer informatie kun je onze pagina over ‘verzending, online retourneren en garantie’ raadplegen.
Tony van de Acoustic Letter vergelijkt de Eastman E10D met een Martin D18. Noot voor noot, een oprechte vergelijking.
Neem een kijkje achter de schermen bij de mensen van Eastman en wat zij van het bouwen van gitaren vinden.
Eastman-gitaren worden met de hand gemaakt in Beijing, China. Neem een kijkje vanuit het perspectief van de ambachtslieden.
Pepijn van Eastman geeft een introductie in hun luthier handgemaakte gitaren.
De AC222 is een werkpaard van een gitaar. De mensen van de Acoustic Letter namen de proef op de som.
Laten we twee dreadnought-gitaren vergelijken. Een Eastman E10D met mahonie achter- en zijkanten versus een E20D met palissander achter- en zijkanten.
Als je benieuwd bent naar de ‘ES 335’-gitaar, kijk dan eens naar de demo die gemaakt is door de mensen van N-stuff Music.
De Romeo is een geheel origineel ontwerp van Eastman. Het bouwt voort op de ervaring van dit merk met thinline-gitaren en voegt zijn eigen kleur toe.
Reth Shull neemt twee ‘Les Paul’-gitaren mee naar de proeftuin, met een prijsverschil van €5500,-. Welke zou jij kiezen?